lördag 13 februari 2010

galenskap

Det är bara en dryg vecka kvar nu, och det är nog bra. Jag blir galnare för varje dag som går. Jag talar med mig själv, långa utläggningar i flera minuter. Mina humörsvängningar är värre än någonsin. Då och då kastar jag mig över telefonen och ringer till någon vän, sprutar ur mig en massa saker, märker att jag är överpepp och att personen jag ringt till inte alls är med på noterna. Jag hoppas att ni ursäktar mig.

Min växande galenskap ackompanjerar jag med att jobba stenhårt med min vikt. Att få upp den alltså. Jag får konstant godissug av att skriva, och även om jag mest dricker te stoppar jag i mig annat titt som tätt. Jag orkar inte sätta emot och jag har inte tid att gå och träna.

En av mina bästa sötsaker just nu är semlor. Ibland äter jag det till kvällsmat. (Det är inte meningen, jag äter semlor till eftermiddagsfika men sen är jag alltid så mätt att jag inte orkar med kvällsmat)

Riktigt goda semlor gör man så här:

1. VIKTIGAST. Baka egna semlebullar. Det är enkelt och trevligt. Bra recept finns i sju sorter kakor eller vår kok bok. De bullar du inte använder på en gång fryser du in. Fpr du fler bullar än du äter semlor en säsong ska du inte sörja, bullarna är goda som de är också.

2. Skär av toppen. Gröp ur inkråmet. Blanda inkråm med mandelmassa. (lite mer mandelmassa än inkråm.) Tillsätt lite mjölk så går det ihop. Vill man ha extra goda semlor kan man tillsätta lite amarettolikör också. Då får man minska mjölkmängden.

3. Vispa grädden.

4. Lägg ihop semlan.

5. Pudra över florsocker. Det gör man bäst med en tekula.

6. Ställ semlan i en djup tallrik. häll på varm mjök och pudra över kanel. Ät genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar