söndag 19 februari 2012

Soppa-på-en-spik utmaning!

Den här utmaningen bygger på ett scenario som jag tror att många känner igen sig i. Det är en vecka kvar till löning men bara 100 kronor kvar på kontot, och maten som finns hemma känns hopplöst oinspirerande. Trots det skall man helst äta något varje dag, och förhoppningsvis inte bara pasta och ketchup.

Reglerna är enkla. Jag skall under veckan laga mat enbart på det jag har hemma samt kompletteringar för sammanlagt max 100 kronor. Mycket av det jag har hemma är sånt jag tror att man ofta har stående. Annat är mer speciellt. Men det är fullt autentiskt, det här är var jag faktiskt hade hemma, och jag har inte haft någon plan när jag köpte in det.

Jag kommer börja med att ange vad som finns hemma, men alla basvaror och kryddor kommer jag inte ange i detalj. Däremot kommer jag ange för varje recept vad som fanns hemma och vad som köptes till.

Det här fanns hemma:

Skafferiet:
Allmänna basvaror
Kryddor
Två burkar krossade tomater
En burk böngroddar
Torkade linser och bönor.
Risvinäger
Två burkar kokosmjölk
En burk stora vita bönor
En burk kikärtor
En burk kastanjer
Tre tomater
Ett nät scharlottenlök
glasnudlar



Kylskåpet:

Blandade kryddsåser
fyra morötter
sex potatisar
Nästan ett helt vitkålshuvud
En slatt vitt vin kvar sen lördagen
Ägg
Mjölk
Grädde
Parmesanost
Smör
Kapris
3 citroner

Frysen:
Edamamebönor
4 torskfileer
grönkål
en halv förpackning bladspenat
bröd
gröna ärtor
bär

Nu kör vi, första dagens måltid kommer imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar