måndag 20 februari 2012

Soppa-på-en-spik utmaning: Dag 1 - Glasnudelsallat

Första dagen gjorde jag glasnudelsallad. Jag hade egentligen tänkt göra min version av Pad Thai (som är rätt långt ifrån en "riktig" Pad Thai) eftersom jag trodde att jag hade risnudlar hemma. När jag upptäckte att det var glasnudlar fick jag tänka om, eftersom det inte är så gott att woka glasnudlar IMO. Det var nog bra, för salladen blev jättegod.

Glasnudelsallad (2 pers)
½ paket glasnudlar
½ paket edamamebönor (som alltså är färska soyabönor, säljs i frysdisken på bland annat willys och ica, samt asiatiska butiker)
1 bit vitkål
1 burk böngroddar (färska hade varit godare, men det hade jag inte)
ca 1 dl cashewnötter (komplettering 15 kr)

Dressing
ett par matskedar Risvinäger
1 pressad lime (komplettering, 5 kr)
en skvätt japansk soya
sambal oelek efter smak
1 tsk fisksås
½ matsked socker

1. Koka upp lättsaltat vatten, dra av från värmen och lägg i nudlarna och de frysta bönorna. Låt stå i 5 min. Häll av vattnet.

2. Strimla vitkålen fint. Hacka cashewnötterna. Skölj av groddarna ordentligt.

3. Blanda alla ingredienser till dressingen i en skål. Rör om tills sockret löst sig.

4. Blanda alla ingredienser och häll på dressingen.


Status för kompletteringskassan
Använt: 20 kr
Kvar: 80 kr


Tankar
I själva salladen kan man tänka sig nästan vilka ingredienser som helst som passar i asiatisk matlagning. Även om man inte har just de saker som jag hade hemma kanske man har några av följande som också hade varit gott att ha i: tofu, räkor, morötter, sockerärtor, purjolök, jordnötter, rättika, minimajs, annat typ av kål, paprika, svamp.

Dressingen innehåller nog en del saker som inte alla har hemma. Här är lite förslag på hur den kan anpassas:
  • risvinägern kan uteslutas och ersättas med enbart lime
  • lime kan ersättas med citron
  • japansk soya kan ersättas med kinesisk soya om man bara har det. Eller hellre med en annan ljus soya ex thailändsk eller kentjap manis.
  • sambal oelek kan ersättas med thai sweet chili (uteslut då sockret), röd chilipasta eller färsk hackad chili. Om du vill använda torkad chili rekommenderar jag att du låter dressingen stå minst en halvtimme innan du slår på den.
  • fisksåsen kan ersättas med mosad ansjovis om du mot förmodan har det hemma. Annars kan den uteslutas och ersättas med enbart soya och lite extra salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar